آسفة جداً على الغيبة الطويييييييييييييييييلة دي
بس و الله وحشتوني و وحشني المنتدى جدا
المهم
بعد الجزء الأول بتاع قصة اريال و الرواية الشفهية
حابة أدخل معاكم في نقاش عن بعض طرق و وسائل رواية المعلمة للقصة
أول حاجة حابة أبدأ أتكلم عن كام طريقة لرواية القصة و بعدين عايزة نتكلم كلنا سوا في الموضوع ده
اتفقنا ؟
^ـ^
الرواية الشفهية : و دي اتكلمت فيها إلى حد ما في الجزء الأول
و هي بتعمتد أساساً على عدم وجود وسيلة أساسية لرواية القصة ، لكن انتي كمعلمة لازم تهتمي بتنويع صوتك و تعبيرات وشك و حركات جسمك
و ممكن و انتي بتحكي القصة شفهياً لاقيتي حاجة في القاعة تقدري تستخدميها كمثال " كانت فرفورة الشطورة عندها كراسة جميييلة خاالص و حلوة ، و كانت بتحافظ عليها كويس أوي ، و كانت زي الكراسة دي ( و تمسكي كراسة أحد أطفال القاعة لو كانت أدامك )شايفين كانت حلوة و نضيفة إزاي ؟ " و هكذا
يعني بتوظفي الحاجة الممكنة اللي بتيجي أدامك قدراً و انتي بتحكي
أو إنك تمثلي الحركات على أجسام الولاد
يعني مثلا مرة كنت بقدم قصة عن ولد رجع من البيت جعان ، فتح التلاجة و طلع كمية أكل كبيييييييييييرة أوي ، و طلع كل العصير كمان ، و فضل ياكل على مزاجه ، مش احنا الأول لازم ناكل الأكل ، و بعدين نشرب العصير و نحلي ؟ ، لأ هو فضل ياكل اجة حلوة ، و بعدين ياكل اللأكل الأساسي ، و بعدها عصير "
و الولاد قاعدين على شكل حرف اليو ، و طول ما أنا بحكي عمالة بلف حواليهم و بمثل عملية الأكل دي كأني باكل من الأطفال نفسهم
عارفة لما تمثلي مع بيبي إنك بتاخدي حتة منه بإيدك و تحطيها في بقك كأنك بتاكليها بجد ، أهو ده اللي كنت بعمله
و كان الأطفال مبسوطين جداااااااااا و متابعني بشكل خيالي الحمد لله
الرواية باستخدام المجسمات و دمى : دي برضه طريقة لذيذة أوي أنا بحبها و الولاد برضه كانوا بيحبوها
خصوصاً لما يبقى قبلها نشاط فني و تعملوا فيه الشخصيات بنفسكم
و ممكن كمان تعملي العكس
يعني أنا أفتكر مرة كنت عملتها ، القصصي الأول و بعد كده الفني
كان برنامج عن الخروف - عشان عيد الأضحى و كل سنة وانتم كنتم طيبين بقى
و كانت القصة عن خروف صغنن و مامته
فكان الخروف بقطن الفايبر و رجليه مشبك أدام و مشبك ورا و كده اتعملت الأربع أرجل و كان بيقف
المهم حكيت القصة و كانو مستمعين بيها
و ولد حكى القصة بنفس الطريقة
جه مكاني و مشك الخروفين و حركهم و حكي بيهم القصة
اللي أكدلي استمتاعهم بالأسلوب ده
ان الفني قلنا هنعمل الخروف و مامته
مفيش ثواني الحاجة اتوزعت و الكل بيركز هيعملها إزاي
و الولد اللي خرج و حكى القصة
على ما خلصت توزيع القطن و المشابك
كان هووب .. " ميس عملته "
و عمله بطريقة جامدة
فعلا كان مظبوط جداااااااا
و الكل وراه
و عملنا مزرعة الخرفان
في الستوري مات Story Mat : و دي أنا مربتهاش فعلا بالأدوات
لكن قدمتها مرة دمج بين استخدام السجادة و الرواية الشفهية و مكنتش حلوة أوي
أنا نفسي معجبتنيش
بالكمبيوتر : دي برضه من الوسايل اللي تشد الأطفال - ده كمبيوتر
بس أنا برضه مجربتهاش كقصة مع الأطفال في القاعة
لكن مع قرايبي و جيراني فرادا كانت جامدة
نفسي لما تتطبق في الروضة
تعمليلهم جو سينما
يعني داتا شو بتعرض القصة و الصوت و الجو مضلم
جو سينما بمعنى كلمة سينما
- فيما عدا الفشار و اللب و الحاجة الساقعة طبعا ... محدش يعيشلي في الجو P: -
دول أكتر الأساليب اللي أنا بحبهم و حاسة إنهم يجيبوا نتايج جامدة و حلوة أوي مع الأطفال
انتو بقى كل واحدة بتعمل إيه و بتستخدم إيه ؟
عايزة خناق و ضرب
عايزة أشوف الدم
- بهزر طبعا .. رياض أطفال أساس الحوار الراقي -
مش كده و للا إيه ؟؟
^ـ^
بانتظاركم